Az oldal tanácsadással nem foglalkozik! A blogban a saját tapasztalataimat, saját véleményemet írom le, útmutatásnak semmiféleképpen sem tekintendőek! Senkit nem szeretnék lebeszélni/ rábeszélni semmire! Aki az itt leírtakat alkalmazza, azt saját felelősségére tegye, mert én felelősséget nem vállalok!

2012. január 11., szerda

Diétás süti

Lifetilten is volt már erről szó, hogy egy nő soha nem akarja, hogy a többi nő jól nézzen ki. Ezért ami a női magazinokban vannak diétás receptek, azzal a szöveggel, hogy ezt a sütit diétád alatt is nyugodtan eheted - gyorsan lapozz tovább, mielőtt megkívánod. De semmiféleképpen se csináld meg! Ha már minden kötél szakad: számold ki a tápértékét, és garantálom, hogy elmegy tőle a kedved.

A múlt héten nyomtam egy lájkot az Edzésre fel! Facebook oldalára. Itt csudiszupi csilli-villi, diétás és szénhidrát-csökkentett receptek (is) vannak, ebből én még (hálistennek) csak kettővel találkoztam.


Bevezető szövegben ott van ugye, hogy a klasszikus verziót nem engedhetjük meg diétában, de ha kicserélünk néhány alapanyagot...
... akkor azt kapjuk, hogy:

  • 1137,6 Kcal
  • 23,74g fehérje
  • 72,9 g zsír
  • 94,54g CH
Ez lehet sokaknak nem mond semmit, vagy legalábbis nem annyit, amennyit kéne, szóval akkor most értékelném a "diétás" kókuszgolyót. 
Vegyünk egy 21 éves, 59 kilós, 168 cm-es csajt, vagyis engem. Nekem az alap tápértékigényem 1400 Kcal, 105g fehérje, 23,3g zsír és 192,5g szénhidrát. Mégegyszer mondom, ez az alap igény, de itt ő azt mondja, hogy ez a recept a diétába is belefér. 
Na én ugye 30%kal csökkentettem a beviteli arányt (az ajánlott csökkentés mértéke amúgy 15-35%), vagyis a diétára kiszámolt mennyiségek: 1000 Kcal, 80g fehérje, 16,5g zsír és 137,5g szénhidrát. Így meg nem látszik szépen, hogy mennyi az annyi, szóval belerakom egy szép táblázatba:


alap
diétás
kókuszgolyó
Kcal
1400
1000
1137,7
fehérje
105
80
23,74
zsír
23,3
16,5
72,9
szénhidrát
192,5
137,5
94,54

Így már azért remélem mindenkinek leesett, mire akarok kilyukadni. De csak maradnék még egy picit a számoknál (bocsi, közgázos vagyok, a számok jelentik az életemet - őket nem lehet becsapni és ők se csapnak be engem!). Nos tehát. Nézzük csak a 2 utolsó oszlopot, mert ugye a néni azt ígéri nekünk, hogy ha az ő receptje alapján csináljuk a kókuszgolyót, akkor az már belefér a diétánkba. 130 Kcal-val léptük túl a diétás mennyiséget -ez még nem is nagy para, ha csak 15%-kal csökkentettem volna a beviteli mennyiségemet, akkor ez beleférne. Persze más egyebet nem ehetnék egész nap, csak ezt az adag sütit. És most mindenki tegye a szívére a kezét: 1 normál adag kókuszgolyó (nem ipari mennyiség, mint amennyi nálunk szokott készülni karácsonykor) simán lecsúszik 1-2 nap alatt. Ez még rendjén van, ez csak 13 %-os túllépés. Fehérje: napi szükségletem 30%-át adja ez a kis adag kókuszgolyó, nem is rossz! De hogy meg legyen a napi fehérje adagom további 56,26g fehérjére szükségem van. Na mármost mivel mindenhol máshol túlkapások vannak, ezért ezt már kénytelen lennék fehérje por formátumában bevinni, annak érdekében, hogy a zsírt és szénhidrátot ne növeljem tovább. Kalóriával nincs mese, az a plusz fehérjének köszönhetően tovább növekszik. Tudjuk, hogy 1g fehérje 4 Kcal, vagyis máris +225,04 kalóriát kapunk ajándékba. Vagyis ott járunk, hogy egész nap semmi mást nem eszek, csak a kókuszgolyót, letolok mellé 1 fehérjeturmixot (amit szigorúan vízzel készítek el) és a végeredmény 1362,74 Kcal. Éppen a napi szükségletem alatt vagyok - ippegcsakhogy nem hízok (kcal szerint). De a diétás értékből már jócskán kicsúsztam.
És elérkeztünk a kedvenc részemhez, a zsírhoz. Gondolom nem kell magyarázni, hogy a zsír hizlal. Az én diétás zsírszükségletemnek a 4,5-szeresét adja ez a diétádba is remekül beilleszthető kókuszgolyó. 4,5!!!  De ha az alap napi szükségletemet nézem, akkor is a háromszorosa....Hiába ez a kedvenc részem, erre én már szavakat nem találok... 
Szénhidrát: na itt legalább értéken belül vagyunk - tényleg szénhidrát-csökkentett a dolog. Ebben nincs tévedés. (de ha ezt is fel szeretném tolni az előírt mennyiségre, akkor + 43g CH, ami +172 Kcal.. Kizárólag gyümölcccsel tudom megvalósítani.)

Összegezve a kis írást: a címben nincs hazugság, a szénhidrát valóban kevesebb, mint az előírt vagy az eredeti recept. De az, hogy ez belefér akármilyen diétába is... hát én azt igen kétlem.... 

Ha még most is kívánod a kókuszgolyót, akkor hagyd ki belőle a kókuszreszeléket, vagyis csinálj zabpehely alapú golyókat. Annak az értékei:
  • 517 Kcal
  • 17,74g fehérje
  • 9,6g zsír (!!!!!!!!!!)
  • 88,54g szénhidrát.
Ez azért mondjuk mindjárt más. Aki nem hiszi, járjon utána, itt van hozzá a kalóriatáblázat. lehet menni számolni. Ha már a falat kaparod valami nasiért, és nem vagy olyan szigorú diétán mint én, akkor már megeheted tégy belátásod szerint. 

A másik recept a lisztmentes, diétás palacsinta. Itt már csak a számokat írnám le, mostmár mindenki tudja, hogy mit jelentenek, mit hogyan kell nézni.
  • 826 Kcal
  • 47,4g fehérje
  • 31,7g zsír
  • 81,6g szénhidrát
A receptben nincs odaírva, hogy mennyi tej kell hozzá és egyébként ez hány palacsintához elegendő.Megkérdeztem, ímé a válasz:

Na én betippeltem egy 3 decit, és zsírszegény tej alatt én a 1,5%osat értem. Ami az alatt van, az már nem tej. Vagyis a fenti számok 3 dl tej értékeit tartalmazzák. Ezt csak a teljesség kedvéért mondom. Ja igen, ebben ugye még nincs töltelék!! 
Itt már nincsenek akkora durvulások, mint a kókuszgolyónál, de diétásnak nevezni ezt a receptet kissé erős..

Egyébként félreértés ne essék: én nagyon örülök neki, hogy vannak ezek az oldalak, és ötletet adnak és miegyéb. Csak tudjuk őket a helyükön kezelni, és nem kell vakon hinni bennük. Mert a kevésbé hizlaló nem azt jelenti, hogy diétás. Maximum csak nem egy víziló méretére fog felhizlalni, hanem csak egy sertés-mértékűre. Erre azért figyeljünk oda!
Ha már nem diétázol, akkor jöhetnek ezek a dolgok, de akkor is csak ésszel, nem rendszeresen, különben kezdheted újra azt a fincsi diétát, amit annyira szeretsz! 
Tényleg annyit tudok tanácsolni, hogy ha láttok valahol egy ilyen "diétás" receptet, akkor mielőtt megcsináljátok, számoljatok! Mint mondtam, ők tuti nem vernek át. Akkor is, ha nagy nevek állnak mögötte. 


6 megjegyzés:

  1. Kókuszgolyót én is csináltam diétásat. Egyszer. 1 db normális (nem nagy) méretű golyó 65 kalóriára jött ki. Ettem belőle 3-4-et (ezzel kb. ki is lőttem egy étkezést), a többi a vendégeké lett.
    Jó az ilyen, ha akarsz valami kicsi kilengést, de rendszeresen semmiképpen sem. És teljesen igazad van, előbb - vagy készítés közben, én úgy szoktam - számolni, és csak utána enni.
    Csináltam almás-túrós sütit is (http://prettywitch.blog.hu/2011/11/20/osszegezes_464), ugyan fehérje stb. arányokat nem számoltam, csak kalóriát, de valószínűleg annyira az sem lehet rossz. Ha van kedved, próbáld ki :)

    VálaszTörlés
  2. Program alatt semmiképpen. Február 16-án megy le a 70 nap, de lehet rá fogok dobni még 20 napot. De utána mindenképpen kipróbálom :)

    VálaszTörlés
  3. Egyébként itt gyönyörűen kijön, hogy miért nem elég csak a kalóriákat számolni. elég könnyű vele tévútra menni, ha belefér az időd plusz 2 perc számolás, akkor szerintem kezdd el azokat is számolni..nem mindegy, hogy a kalóriamennyiséged hogy áll össze.. itt is a kókuszgolyónál majdnem 60% volt a zsírtartalom a 15% miatt.. és kalória szerint azt mondod rá, hogy nem gáz, de zsírtartalomnál már igen-igen leesel a székről (én pl rohadtul nem bírom még most se elhinni, hogy ilyen rohadt sok zsír van abban a kis szemét kókuszreszelékben.

    VálaszTörlés
  4. Olyan szempontból mindegy, hogy ha ki akarom bírni a napot 1200 kalóriával, akkor mindenképpen olyan kajákat kell ennem, amiben kevés a kalória (=kevés a zsír és a szénhidrát), vagy eltelítenek (=teljes kiőrlésű cuccok a normál helyett). 12 túró rudival estére éhen halnék, pedig az is 1200 kalória (egyszer csakazértis ki fogom próbálni). Egyébként igazad van, kellene azt is számolni, egyszer lehet, hogy meg is próbálom majd, de most csak simán nincs kedvem még azt is írni hónapokon át.

    VálaszTörlés
  5. Ha van okostelefonod, ajánlom a shapeup alkalmazsát, de webes felülete is van, csak a telefon mégiscsak kényelmesebb. Ebben tök jól tudsz számolni fehérje/ch zsír arányt, össze tudsz rakni egy kaját úgy, hogy mielőtt beleöntesz valamit beírod (3tojás, 20g tk liszt, stb) minden mást kiszámol, aztán elosztod egyelnő részekre amit főztél, és máris tök könnyű számolni vele. Néha nekem is van, hogy megveszek valamiért, a kcalra ilyenkor is figyelek, csak az arányok borulnak. Én mindent azzal számolok, ha bármit veszek, egyszer bepötyögöm az adatait, lemérem a szeleteket/egységeket és kész. De csomó mindent megtalál a kereső is, pl. a legtöbb Spar terméket alapból tudja, mert minden amit te feltöltesz, közös adatbázisba kerül.

    VálaszTörlés
  6. Pöpec, köszi szépen! :) Most még csak buta telefonom van, de már kilátásban van egy új, okostelefon beszerzése. Köszi a tippet!

    VálaszTörlés