Az oldal tanácsadással nem foglalkozik! A blogban a saját tapasztalataimat, saját véleményemet írom le, útmutatásnak semmiféleképpen sem tekintendőek! Senkit nem szeretnék lebeszélni/ rábeszélni semmire! Aki az itt leírtakat alkalmazza, azt saját felelősségére tegye, mert én felelősséget nem vállalok!

2012. január 29., vasárnap

A saját rendszer

Lifetilti értelemben a programot minden szinten bebuktam: gyakorlatilag 2 hete nem tartom a 4 napos forgódiétát (egyébként is már sztem cserélni kellett volna az alakformálóra, ahol a fehérjeadag durván meg van emelve) plusz ugye edzések is kimaradtak. És itt jön a fordulat: egy újabb megborulás helyett most azt mondom, hogy az egész hidegen hagy. Mindjárt ki is fejtem. 

Az egész Lifetilt arról szól, hogy váltsunk életmódot: a sport váljon mindennapi életünk részévé, ne csak kényszerből, hanem élvezetből sportoljunk lehetőleg heti 2-3x, mindezek mellett meg térjünk át a tudatos táplálkozásra. Eddig a pontig egyébként nem sokban különbözik mondjuk a Norbi Update vagy Béres Alexandra módszereitől, csak utóbbi 2 már jó pár éve a köztudatban van, és nyilván megjelent mögötte egy márka. De körülbelül 2 évet adok neki, és a Lifetilt is ugyanolyan márka lesz, mint az Update (lehet vitatkozni, de a LifetiltGym videókkal ezzel elindult ebbe az irányba. komolyan úgy gondolom, hogy csak idő kérdése, és a Lifetilt is egy márka lesz. Sőt igazából, már most is az - csak még nincs olyan szépen megkomponálva, mint a többi.) Na de erről még később. 

Szóval ott jártunk, hogy életmódot kell váltani, mert csak így érhető el tartós fogyás, jojo-effektus nélkül. Csak sport és kaja együttes koordinálásával és kontrollálásával - és ezt egy életen át tartani kell. Vagyis találni kéne egy olyan rendszert, amiben ez az életen át tartó egészséges életmód kivitelezhető - és valóban a saját rendszereddé válik, és azért élsz benne, mert te azt szereted, és nem azért, mert X kilót fogyni akarsz. Plusz az emberi szervezet egy igen különleges rendszer. Egyrészt, mert ha valamire szükséged van, akkor azt kívánni fogod, és megőrülsz, ha nem kapod meg. Másrészt nagyon ügyesen tiltakozik az ellen, amire nincs szüksége. Gondolom mindenki környezetében vannak olyanok, akik valamilyen betegség miatt nem ehettek vagy éppen kötelező volt valamilyen ételt fogyasztani. Mondjuk egy emberünkről 1 hónap vizsgálgatás után derül ki, hogy a sertés és marhahúst kerülni kéne - delikvensünk mondjuk 2 hónapja nem kívánta, vagy csak kis mennyiségben ezeket, helyette éjjel-nappal halat akart enni. Vagy a másik verzió a kiskezitcsókolom, sok gyümölcsöt kéne enni. Csókolom, egy hete csak gyümölcsöt eszek, mert nem kívánok mást. Na ebből már nem tudom mit akartam kihozni.. Ja igen! Szóval ez a különös szerkezet, amit mi szervezetnek hívunk, aljas és alattomos módon képes arra, hogy ha előtte soha nem kívántál valamit, csak egy évben egyszer, de aztán az a valami tiltólistára kerül, akkor bizony megőrülsz, hogy nem eheted. Míg előtte mondom, évente egyszer kívántad. De akkor megetted. Más megvilágításban ugyan, de erről szól egy How I met rész (a lényeg 13:16-tól van). 

Na de ideje lenne a tárgyra térni. Szóval mint ugye szó volt róla, 2 hete nem tartom a 4 napos forgó diétát, hanem átálltam a tudatos táplálkozásra. A táblázatok mutatják, hogy nincs porszem a gépezetben, nem esek túlzásokba, és szépen tudok haladni. Lehetséges, hogy majd lassulni fog a folyamat, cserébe nem fog előfordulni még egyszer, hogy program után 2 hétig csak édességet ennék - mert drasztikusan száműztem az életemből. Arra jöttem rá, hogy fogyásnál/alakformálásnál mindegy hogy honnan indulsz, milyen rendszert választasz: 2 dolog a lényeg: olyan életmódra kell váltani, ami nem drasztikus és egy életen át tudod tartani. Ha ez a kettő megvan, akkor sínen vagy. Rájöttem, hogy ennek a 70 napos diétának a hétköznapi értelemben nincs értelme, ahogyan a 70napos szétválasztónak és társaiknak sem. Ha nincs az, hogy 2 hónap múlva esemény, és nekem bele kell férni abba a kisfeketébe, akkor nem nagyon van értelme erőltetni az egészet. Legalábbis ebben az állapotban, amiben én vagyok, hogy 2 kg sincs már rajtam, én itt már nem látom értelmét. Nyáron +9kg voltam rajtam ..ezt de rohadt nehezen ismertem be most magamnak, pedig 66ról indultam májusban, és a mostani célom 57.. hihetetlen, felfoghatatlan és megemészthetetlen ez a szám, hogy +9.. én rajtam.. na de most nem ez a lényeg.. Hanem az, hogy nyáron, +9kg volt rajtam, és akkor sem programba kezdtem, hanem áttértem a tudatos táplálkozásra, és csak 2 hétig csináltam akkor egy forgó diétát és úgy haladtam előre, és egy fesztivál+1hét Görögország kombináció sem billentett ki - szépen tartottam a súlyom. Lehet hogy ez a 9 kg 9 hónap alatt ment/megy le, cserébe nem őrülök bele. Nem omlok össze, ha megeszek egy pörköltet, vagy vacsorára egy rántott húst. Amúgy meg ha nincs tiltva, nem kívánom. Ha tiltva van, majd megveszek 1 falatért. Ez hosszú távon nem megy. A Lifetilt arról szól, hogy válts életmódot, és hagyd a hülye diétákat. Cserébe csináld az övét. Kisebb logikai bukfenc van a dologban. Arról nem beszélve, hogy formspringen volt egy kérdés, hogy honnan jöttek ezek a számok. Ebből nekem annyi jön le, hogy a tudatos táplálkozás részben még hihetek, de utána egy random kitalált dologról van szó - ezen az alapon már én is indíthatnék egy rendszert, ha keresek egy mentort, akire hivatkozhatok/megcsinálok egy  képzést. Különbség, hogy én mondjuk egy élelmiszermérnök BSct szeretnék elvégezni, és ez komolyan tervbe van véve! 
Persze én is elhatároztam, hogy megcsinálom a programot, és belekezdtem, mert miért szenvednék 9 hónapig vele, ha 70 nap alatt is megszabadulok tőle?? Nyilván belekezdek. Csak ha egyből belevágsz egy programba, akkor még ha ki is bírod a 70 napot, és végigcsinálod, (és nem buksz el a félénél, mint én,) utána nagy valószínűséggel a jól megszokott étrendbe térsz vissza, mert a 70 nap az a diétáról szólt, és nem az életmódváltásról - szépen visszahízod a keservesen leadott kilókat, és kezdheted az egészet elölről. Vagy amit magamon vettem észre: 57-58 kg lehet az ideális súlyom, akkor nekem legalább 57re le kell menni, hogy ha program után áttérek a normál kajára, és visszajön 1-2 kg, akkor jó legyek. De állj! mi az hogy visszajön? És ezért fogyjak túl?? Ne itt valami nem kóser! Akkor haladjunk csak szépen lassan, de minimális jojo-ra sem vagyok hajlandó - és eddig nem is volt a program nélkül. Egy 70/90 napos átszenvedés után viszont nem biztos, hogy ez így marad. Nálam tuti nem!

És akkor itt most áttérnék a Diéták háborújára. Ez egy tervezett kísérlet: lesz 4 jelölt, akik egy-egy diétát fognak csinálni: Norbi Update, Béres Alexadnra, Czanik Balázs és Lifetilt. Alapvetően jó dolog, mert nyilván sokan kíváncsiak vagyunk rá, hogy melyik a leghatékonyabb. Czanikról nem nyilatkozom, mert az ő rendszerét nem ismerem. Csak lenne itt egy pár bökkenő.
  • gyakorlatilag lehetetlen 3 ugyanolyan/nagyon hasonló testalkatú embert találni: ugyanannyi fölösleg, kitartás, akaraterő, napi rutin, a szervezeti működésről már nem is beszélve - már itt elvérzett a verseny
  • Lifetiltet a másik 2 módszerrel összehasonlítani szintén nem szerencsés: Lifetiltet 70 napon keresztül durván lecsökkenti (átlag 25-30%-kal) a kalóriabevitelt, a másik 2-nél erről szó nincs. Norbi és Szandi nem ad senkinek x napos diétát: csak sportolj heti x-szer, és edd a kajáját. Diétáról szó nincs, kizárólag az életmódváltásról. - Ismét egy pont, ami miatt a 3 módszer összehasonlíthatatlan.
  • Ezzel a 2 módszerrel a Lifetilt csak akkor versenyezhet fair módon, ha a versenyből kimarad a "program rész". De ha megnézzük a LT-t, akkor rájövünk, hogy ez a mozgatórugója az egésznek, ezen alapszik, erről szól a legtöbb bejegyzés. Szóval a program nélküli Lifetilt  meg nem Lifetilt. Ez itt megint elvérzett. 
Plusz, régen LT-n is arról volt szó, hogy Norbit nem bántjuk, mert  iszonyat sokat tett azért, hogy az emberek felálljanak a székből, abbahagyják az észnélküli zabálást, és kis odafigyeléssel képesek legyenek fogyni. Akármennyire is lehet szidni: ő valamit letett az asztalra az elmúlt évek alatt. Naponta posztolnak ki sikersztorikat, ahol nem 10 kg-s, hanem 50-60 kg-s fogyásokról van szó. És ezért tiszteletet érdemel. És most nem arról van szó, hogy ész nélkül rendeld a kajáját, meg a csokis csigáját. Ott is meg van a rendszer, mit mikor meddig lehet enni, ész nélkül ezeket sem lehet enni. Csak utána kell olvasni. 
Lifetiltben sem lehet a tápkiegészítőket agyatlanul szedni, és ott is a diétában megvan, hogy mikor lehet enni a szénhidrát dús kaját, és hogy este edzés után már csak fehérjét egyél. 
Minden módszernek meg vannak a szabályai, nyilatkozni csak úgy kéne a másikról, hogy 100%ban ismerjük. (teszem most ez úgy a Lifetiltről, hogy elolvastam és értelmeztem az összes bejegyzését - de van amit többször is, folyamatosan követem a kérdéseket formspringen - és mint látszik, emlékszem is rájuk). 
Norbival kapcsolatban szintén volt egy kérdés. Ebből kiemelném azt a részt, hogy: 
az update módszer régen egy jó és müködöképes rendszer volt de az évek során fokozatosan felhigult hoyg minél több emberhez jussanak el vele
Az update 2004 óta van Magyarországon. A Lifetilt 2010. Semmi garancia nincs rá, hogy 6 év múlva a Lifetilt nem fog ugyanígy felhígulni. 
Megjegyezném, hogy a diéták háborúja nem más, mint egy összehasonlító reklám. Most arra a részre nem térnék ki, hogy a Reklámszabályozás az összehasonlító reklámokat tiltja, csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy ez bizony reklám. Reklám pedig cégeknek, márkáknak szól.

Összefoglalva a dolgokat: hagyom a programot, és csinálom szépen a magam útján. Ez lenne a cél ugye, hogy mindenki megtalálja a saját útját. Én úgy érzem, hogy most kezd összeállni, hogy "elengedem" a Lifetiltet - mert az számomra egy életen át nem tartható. Maradok a tudatos táplálkozásnál, és amikor indkolt, akkor engedek a csábításnak - de itt meg nyilván észnél kell lenni (de az elmúlt 9 hónapban ezzel nem is volt baj, valszeg akkor ezután sem lesz.) 
Lifetiltet továbbra is fogom olvasni, formspringet szintúgy, mert nagyon hasznos oldal, rengeteg jó tanács van benne, amikor kell fenékbe billent.. Ez a bejegyzés nem a Lifetilt lehurrogásról akart szólni, hanem arról, hogy számomra hol vannak hiányosságok az LT-ben, vagy szerintem hol vannak logikai bukfencek. Még egyszer mondom: továbbra is egy nagyon hasznos oldalnak tekintem, és megemelem a kalapom, hogy mit tett le ő is az asztalra, mennyi ember életét változtatta meg 1 év alatt és csak gratulálni tudok hozzá.

Ui.: igen, a programomat bebuktam. De ez percig nem jelenti azt, hogy abbahagytam volna  bármit is. Ugyanúgy mozgok intenzíven, és odafigyelek a kajára- immáron ésszerűbb keretek között. Aki akar lesajnálhat - de ezt csak akkor tegye, ha ő maga még soha nem bukott el semmin. Nem hagyta abba a (saját) programját, egyetemet, főiskolát stb.. 



Uui: Még egy kérdésre reagálnék: Édesem! A legjobb dolog amit tehetsz, hogy keresel magadnak egy TRX helyet. Futás és TRX összehasonlíthatatlan: ezt mindenki beláthatja. Futás cardio edzés, állóképesség növelés. TRXen pluszba erősödsz. Sokkal inkább keress egy TRX edzőt, mint elmenj konditerembe!! Minden az edzőtől függ: ha valaki nem edz meg rendesen, ott nem az eszköz a hibás. Másnem rendelj magadnak egyet, ahhoz kapsz DVD-t + youtube-on milliómegegy videó + saját képzelet, hogy milyen gyakorlatokat csinálsz! Legalább 1 órát próbálj ki! Arról nem beszélve, hogy ha gyengének érzel egy edzést TRX-en (most megmondom lehetetlen!) akkor ott te is hibás vagy, mert nem állsz bele eléggé. Ha mindenbe beledőlsz rendesen, garantálom, hogy nem bírod végigcsinálni az edzést!

*UPDATE: Sokan kerülnek ide a Formspringről, ahol erősen félre van értelmezve ez a bejegyzés: Nekik mondom, hogy olvassák el a következő bejegyzést

4 megjegyzés:

  1. Nos, ha már idejutottam formspringről és elolvastam kommentelek egyet.

    Részben igazad van. Nemrég Thatsme blogjában, ha nem is mindent és ennyire teljesen, de én is leírtam hasonlóan egy rövidebb kommentben. A LT jelenleg a fogyásról szól és egy működőnek vélt éves ciklusról és szabályrendszerről. De azon kívül nem ad jelenleg még elég támpontot az életmód részhez. Ide sajnos hozzá kéne tenni a saját intelligenciát és kitalálni az LT alapjait felhasználva, hogy milyen ételeket egyél a hétköznapokon, mennyit sportolj az egyensúly érdekében. És itt jön a képbe igazán be az ember, az emberi tényező ugye. Ezen bukik el a legtöbb ember (önmagán). Ugyanis hiába az egészséges kaja, ha nem tudod a mértéket: http://youtu.be/oQYwFND7rHE :)))

    DE van egy másik nagyon fontos szempont szintén az emberi tényező miatt. Az egyik: ha elkezdesz egy programot eredményeket vársz, ha nincs eredmény könnyen feladod. Ha kicsi változást csinálsz nem egy drasztikust, akkor is el fogsz bukni, mert csinálod is meg nem is. Előbb utóbb valójában nem is lesz már rendszer benne, megint csak elbuksz.
    Az Update és a többi dologgal az a baj hogy sokan (többség) azt hiszik LT féle eredményt lehet elérni az Update és hasonló életmódváltással. Ez viszont egy hibás elgondolás. Ezért BT-vel értek egyet ebből a szempontból és biztos vagyok benne ő is ilyen szempontból tartja rossznak ez... Vagyis az elvárásokhoz nincs hozzáigazítva a program és az életmód, és ezáltal eredmény sem lesz olyan és vissza is jutottunk az előző bekezdéshez, bukta.

    Vagyis kell egy drasztikus program (vagy több, ha akkora a súlyfelesleg). És utána jöhet az életmód rész. A drasztikus program alatt kellene megtanulni milyen alapanyagokkal dolgozhatsz a hétköznapok alatt később. Meg kell tanulnia és szoknia az embernek egy szilárd stabil táplálkozás-szokási alapot, illetve a sportolást/rendszeres mozgást. Utána jöhet egy Update/Alexandra vagy saját stb „életmód”. Valójában ezek és a sajátod alapjai is ugyanazok lesznek, ugyanis a lényege mindnek ugyanaz. 

    VálaszTörlés
  2. en ezzel a bejegyzessel siman tudok azonosulni. - 11kg tavaly augusztus ota,normalis evessel (aminek a GI az alapja) es sok mozgassal. es ezt a taplalkozast a szervezetem is jobban toleralja,mint a lifetiltet.en inkabb a lassan,de biztosan hive vagyok.

    VálaszTörlés
  3. Üdv!

    Először is gratulálni szeretnék az eredményeidhez!
    A cikk is jól sikerült, bár ahogy olvasom rengeteget tanultál a LT hangvételéből :).

    Részben egyet értek veled, részben nem. Véleményem szerint nagyon kevés ember van aki egyszerűen alkalmas arra, hogy egy saját programot össze tegyen. Egyszerűen az emberek többsége balfasz ehhez. Nem véletlen, hisz aki egyszer elhízott, annak oka van. Nem lehet a genetikára fogni, vagy mert ANYU elhizlalt.

    A LT egy megoldás azoknak akik le szeretne fogyni, de kibaszott lusta ahhoz, hogy utána olvasson dolgoknak. Ezt "Bence" nagyon jól megfogta. Az oldal sikerén (illetve ha a FS-t olvasod) észrevehető mennyi olyan ember van Magyarországon akik képtelenek önálló döntést hozni, utána nézni dolgoknak.

    Te megtetted! Te elérted azt a szintet, hogy IGAZÁN kialakíts egy saját személyre szabott életmódot.

    Az én esetem is hasonló. Szeptemberben bukkantam rá az LT blogra, és pillanatok alatt rádöbbentett arra, hogy valami nincs rendben. Elkezdett érdekelni a téma és sok sok oldalon utána olvastam, hogy mi fán terem az EGÉSZSÉGES élet. Rájöttem, hogy nem kevés túlsúllyal rendelkezem amit egy saját egyénre szabott diétával kemény munka árán elkezdtem lepakolni magamról. Mondjuk nekem nem 9 kg feleslegem volt. Most van annyi és már 23 kg-ot leadtam.

    Megtanultam fogyni, megtanultam a sportot élvezni, izmot építeni. Megtanultam, hogy kell egészséges kaját főzni, vásárolni, kihatott az egész életemre.

    Én sem a LT diétát csinálom. Soha nem merült fel bennem hogy most kinek a diétáját másoljam le. Elolvastam a blogot rátaláltam a másik kedvenc oldalamra a body.builder.hu -ra ahol szintén elolvastam mindent és elkészítettem a saját edzés programomat a saját diétámat.

    Tisztelem Benedek Bence vagy Tamás vagy tököm tudja hogy hívják a srácot, de az Ő stílusa kellett ahhoz hogy rájöjjek. Lehet hogy ő sem tudja mit hirdet, de lényeg az, hogy CSAK TE vagy arra képes hogy változtass.

    Ha valaki nem tudja a saját életét összerakni, úgy hogy elégedett legyen magával ha a tükörbe néz és egy olyan rendszert sem tud végig csinálni ahol pontról pontra le van írva hogy mikor mit egyen és még tán az is hogy mikor szarjon.... hát az tényleg be bukta.

    Érdekes, hogy a LT sok emberen megmutatta, hogy mit ér az ő programja. És sok olyan embert "bánt" aki szintén letett (lehet hogy többet is ) mint ő. De nekünk nem kell ebbe beleesni. Kivéve ha nem a saját diétádat akarod ráerőszakolni másokra. :)

    Az embereket arra kell rávezetni, hogy legyen önállóka és jöjjenek arra rá, hogy egészségesen élni jó.

    Még arra azért vissza kanyarodnék, hogy 9 kilót 9 hónap alatt ráér az ember leadni. viszont 20+ kilótól nem baj ha hamarabb megszabadul mert az már nem annyira egészséges, és ahhoz kitartó kőkemény munka és sok áldozat kell.

    Még egyszer gratula és rántsd magaddal minél több ismerősödet, hogy minél kevesebb lusta disznó legyen itthon :D

    Üdv! L

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, és neked is gratulálok!
      Még egy köszi, de a stílusom alapjáraton ilyen - ezért vagyok kb függője a LT-nek, mert betegre röhögöm magam a stíluson. :)
      Nagyon amúgy nem tudok mit hozzáfűzni a kommentedhez, teljes mértékben egyetértek.
      Természetesen a nagy súlyfölösleghez már elengedhetetlen a drasztikus diéta, ezt én percig nem vitatom. De ahogy azt már más kommentekben írtam, nem a programokkal van bajom, hanem hogy a LT eltolódott ebbe az irányba. Sokkal kevésbé nevel már az egészséges életmódra (pedig sztem nem kevés fejfájást megkímélne magának Tamás, ha hagyná a fenébe a kinek a programját kövessem barom kérdéseket, és helyette pontosan leírná a hiányzó kis szeletkéket.) de ez is csak vélemény, és szintén az egyéni szoc. prob. kategóriába tartozik.
      Ismerőseimet meg folyamatosan próbálom motiválni, ezzel nincs is baj :)
      Neked is mégegyszer gratu!

      Törlés